|
In veel organisaties past printen – en trouwens net zo goed kopiëren, wat ook een vorm van printen is – niet meer in de algemene manier van werken. Want afdrukken op papier is niet alleen duur en bepaald niet duurzaam (tool), in veel gevallen is het ook niet (meer) nodig.
In heel wat kantoren staan dan ook grote printers opgesteld met allerlei toeters en bellen, die voor het grootste deel van de tijd werkloos blijven.
De vraag naar kleinere apparaten is dan ook gestegen. Vooral duurzame, ecologisch verantwoorde apparatuur met een wat kleinere voetafdruk op het milieu, zijn populair. Het liefst ook nog met meerdere functies gecombineerd, zodat ze efficiënt inzetbaar zijn op de werkvloer. Denk aan multifunctionals die printen, kopiëren en scannen combineren (en faxen, maar dat neemt flink af).
Heel grote apparaten die zowel A3 als A4 kunnen afdrukken, zijn ook in veel gevallen niet meer nodig. De leveranciers hebben gemerkt dat 97% van de afdrukken A4’tjes zijn, dus hebben ze het merendeel van hun modellen daarop afgestemd. Daarnaast maken ze hun producten steeds meer van gerecycled materiaal en kiezen ze vaak voor ecologisch verantwoorde supplies als minder vervuilende inkt.
Ook de vraag naar efficiënte (online en offline) oplossingen, waarbij elke gebruiker veilig en alleen voor hem bedoelde zaken kan printen, kopiëren of scannen, heeft de behoeften op de printermarkt veranderd.
Veel moderne kantoren propageren zo weinig mogelijk af te drukken en zoveel mogelijk op het beeldscherm te lezen. Er is echter ook een belangrijk argument waarom dat niet altijd verstandig is. Uit onderzoek blijkt namelijk dat lezen van papier een belangrijke consequentie heeft: de informatie wordt beter opgenomen. Scrollen op een scherm werkt juist negatief als het gaat om tekstbegrip.
Als de hersenen zich een goed beeld van de lay-out van de tekst kunnen vormen – wat met scrollen natuurlijk een stuk minder gemakkelijk is dan wanneer je een afdruk in handen hebt – is de tekst en de samenhang van de zinnen daarin veel beter te begrijpen.
Bij een veranderende markt horen ook veranderende contracten wat betreft de levering en het onderhoud van de apparatuur. Waar in het verleden uitgebreide SLA’s (Service Level Agreements) (tool) en vergelijkbare contracten voor langere duur en met behoorlijk verstikkende afspraken werden afgesloten, is nu de behoefte ontstaan om flexibele, veilige en goed beheersbare overeenkomsten af te spreken voor de afdrukapparatuur.
Als in de organisatie door de gewijzigde printbehoefte een andere strategie nodig is, ga dan met de leverancier van de afdrukapparatuur in overleg over hoe een en ander het beste geregeld kan worden.
De leverings- en onderhoudsvoorwaarden van deze complexe apparatuur zijn vaak erg uitgebreid en ingewikkeld. Al die voorwaarden kunnen behoorlijke consequenties hebben in het beslissingsproces, en zelfs voor het totale kostenplaatje van de (nieuwe) apparatuur, of je die nu gaat kopen, huren of leasen.
Waar je in ieder geval op zou moeten letten als je een (nieuwe) printerovereenkomst wilt afsluiten:
Er zijn uiteraard nog meer voorwaarden en afspraken rond het afdrukken waar je het met een mogelijke printerleverancier over kunt hebben als je organisatie besluit een contract af te sluiten voor het gehele kantoor. Besteed er tijd aan, maak een goede inventarisatie van de printbehoeften en leg de wensen en opties vast. Doe dit het liefste al in het offertestadium, dus vóórdat je besluit in zee te gaan met een leverancier. Want op naheffingen, extra kosten en andere verrassingen zit niemand te wachten.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.