Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
De impact van duur­zaam­heid op betrokken­heid perso­neel
In november staat de Nationale Klimaatweek weer volop in de schijnwerpers. Naast veel tips voor consumenten, staat ook duurzaam ondernemen dit jaar centraal. Duurzaam ondernemen kan naast veel klimaatvoordelen ook resulteren in aanzienlijke kostenbesparingen op lange termijn. Door energie-efficiëntie te verbeteren, afval te verminderen en duurzame grondstoffen te gebruiken, kunnen bedrijven hun operationele kosten verlagen. Daarnaast kiezen steeds meer klanten en consumenten bewust voor duurzame bedrijven en producten. Maar wat vaak nog onderbelicht blijft, is het effect van duurzaamheid op de loyaliteit en betrokkenheid van werknemers.
Arne Sjöström, Lead People Scientist bij Culture Amp

|

8 november 2024

Uit recent onderzoek van Deloitte blijkt dat 59% van de respondenten zegt dat ze de impact van merken op het milieu en hun beleid onderzoeken voordat ze een baan accepteren, en meer dan 46% meldt dat ze al van baan zijn veranderd of van plan zijn van baan te veranderen vanwege zorgen over het klimaat.

Dat zijn behoorlijke percentages. Als kandidaten het klimaatbeleid van een bedrijf onderzoeken voordat ze een baan accepteren, moeten bedrijven dat wel serieus nemen. En niet in het minst omdat Nederlandse bedrijven nog steeds te kampen hebben met personeelsgebrek.

Laten we de relatie tussen duurzaamheid en werknemersbetrokkenheid bekijken op basis van research dat Culture Amp deed. Het doel van ons onderzoek was te kijken of de antwoorden op vragen over duurzaamheid en sociale impact zich vertalen naar feitelijk gedrag. En specifiek: stijgt de betrokkenheid van werknemers bij bedrijven die zich duurzaamheid centraal zetten?

Bedrijven met klimaatbeleid scoren beter

We onderzochten data van 109 klanten van Culture Amp, met in totaal reacties van 243.235 werknemers, die actie ondernemen tegen klimaatverandering door wetenschappelijk onderbouwde doelen te stellen. Uit het onderzoek bleek een klein maar betekenisvol positief verschil voor bedrijven die klimaatbeleid hebben: deze bedrijven scoren 2% hoger op betrokkenheid dan een controlegroep (gematched op industrie, regio, bedrijfsgrootte, dienstverband van werknemers en leeftijd van werknemers).

De grootste impact betreft medewerkersbetrokkenheid: medewerkers van bedrijven met wetenschappelijk onderbouwde doelen zagen 4% meer kans om zichzelf daar over twee jaar nog te zien werken. Deze toename in betrokkenheid suggereert een direct verband tussen de focus op klimaat en duurzaamheid bij bedrijven op de werkplek.

Het zal geen verrassing zijn dat alleen het stellen van doelen niet voldoende is, maar dat het gaat om de daadwerkelijke authenticiteit van de milieu-inspanningen van een bedrijf. Werknemers letten intern op tekenen van greenwashing en het blijkt dat de antenne van werknemers voor greenwashing van invloed is op hoe betrokken ze zijn bij het bedrijf.

16% meer betrokkenheid

Werknemers van bedrijven die zich daadwerkelijk inzetten voor duurzaamheid rapporteerden een substantiële stijging van 16% in hun betrokkenheid. Dit effect was consistent in alle demografische groepen, met slechts kleine variaties tussen verschillende leeftijdsgroepen, wat de aantrekkingskracht van oprechte duurzaamheidsbeloften benadrukt. Gezien het feit dat deze data afkomstig zijn van meer dan 1.000 bedrijven en bijna 400.000 werknemers wereldwijd, nemen we deze serieus.

Als werknemers zien dat hun bedrijf zich echt inzet voor duurzaamheid, zijn ze veel gemotiveerder om zich wat extra in te zetten, zetten ze zich meer in om op de lange en korte termijn te blijven en zijn ze enthousiaster over het bedrijf in het algemeen.

Werkgever weet niet hoe personeel erover denkt

Hoewel de data aantonen dat werknemers de betrokkenheid van een bedrijf bij klimaat belangrijk vinden, vragen de meeste organisaties niet naar zulke informatie in hun werknemer surveys. Zo’n driekwart van de werkgevers weet dan ook niet hoe hun personeel hierover denkt.

Bij meer dan 6.500 klanten van Culture Amp wereldwijd, bevat slechts 27% van zulke onderzoeken de vraag “Is de inzet van <bedrijf> voor social responsibility (bijv. ondersteuning van de community, duurzaamheid, etc.) oprecht?” Bedrijven waarvan de activiteiten nauw verbonden zijn met klimaatverandering of de impact daarvan, vragen wel vaak naar de mening van werknemers over de betrokkenheid van het bedrijf bij het klimaat. Denk bijvoorbeeld aan sectoren als de bouw en zware industrie, productie, en logistiek en transport. Hoewel tech-bedrijven vaak worden gezien als vooruitstrevend en toekomstgericht, vragen ze het minst vaak naar feedback van werknemers over duurzaamheid en sociale impact.

Wanneer we deze inzichten samenvatten, is de belangrijkste conclusie dat duurzaam ondernemen authentiek moet zijn. Werknemers zijn niet alleen op zoek naar symbolische gebaren, maar vooral naar betrokken duurzaamheidsactiviteiten.

Hoe komen we van deze inzichten tot actie? Het antwoord ligt in een holistische aanpak die oprechte betrokkenheid integreert met strategische communicatie en op maat gemaakte engagement-strategieën. Bedrijven doen er dan ook goed aan om de authenticiteit van hun duurzaamheidsinspanningen onder de loep te nemen en feedback te vragen van hun meest waardevolle bezit: hun werknemers, voor het vergroten van hun betrokkenheid.