|
Als bedrijven onterechte duurzaamheidsclaims (verdiepingsartikel) communiceren, is er sprake van greenwashing (tool). Greenwashing leidt tot oneerlijke concurrentie tussen ondernemers en is misleidend voor consumenten. Om bedrijven houvast te bieden bij het formuleren van hun duurzaamheidsclaims heeft toezichthouder ACM vorig jaar haar Leidraad duurzaamheidsclaims (pdf) voor bedrijven geactualiseerd. Hierin staan 5 uitgangspunten om greenwashing te voorkomen:
Als toezichthouder moet de ACM ook controleren of de regels worden nageleefd. Daarom nam de ACM vorig jaar de duurzaamheidsclaims van de drie grootste pakketbezorgingsdiensten DPD, DHL en PostNL onder de loep. Er worden namelijk steeds meer pakketten verstuurd en daarmee trekt deze sector een steeds zwaardere wissel op het klimaat en milieu – ook als de laatste kilometers duurzaam zijn.
Na de aankondiging van dit onderzoek ging DPD zelf aan de slag met het aanpassen of verwijderen van zijn duurzaamheidsclaims. Met bezorgdiensten DHL en PostNL moest de ACM in gesprek. Ook zij zegden onlangs toe om hun duurzaamheidsclaims te zullen verwijderen of aan te passen.
Zo wijzigde PostNL de claim ‘Je pakket wordt duurzaam bezorgd’ in ‘Het laatste stuk tot aan je voordeur rijden we steeds vaker elektrisch of op biobrandstof’. DHL gaat in Nederland alle groene claims als ‘GoGreen’ en ‘Natuurlijk onderweg’ verwijderen. Uiterlijk medio 2025 moeten alle betreffende groene claims zijn verwijderd, onder meer op de busjes waarmee pakketten worden bezorgd.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.