Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Duurzaamheid stimu­leren op de werk­vloer
Of de insteek nu de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), de energietransitie of de klimaatcrisis is: organisaties kunnen niet om duurzaamheid heen. Als ondernemer, leidinggevende of duurzaamheidsmanager kun je stimuleren dat de organisatie bewuster te werk gaat. Met eenvoudige maatregelen kun je al veel bereiken.

|

9 mei 2025

Duurzaamheid stimuleren op de werkvloer kan al met relatief kleine zaken en handelingen. Denk aan de inkoop van de hardware waarmee gewerkt wordt, de kantoorartikelen voor op het bureau en voorraden voor de kantine of pantry. Stel jezelf bij alles wat je wilt bestellen de vraag: heeft de organisatie of het team dit écht nodig? Daarnaast is belangrijk: hoe en waar is het geproduceerd? Wat is de voetafdruk voor het milieu en de planeet?

Een groener inkoopbeleid

Met een paar ‘groenere’ keuzes kun je je inkoopbeleid verder verduurzamen. Je zou, waar mogelijk, bijvoorbeeld kunnen kiezen voor:

  • duurzame en lokaal geproduceerde producten (door op keurmerken te letten);
  • iets duurdere, maar degelijkere producten (die veel langer meegaan);
  • producten zonder allerlei milieubelastende verpakkingen;
  • bezorgingen in de regio met de (e-)fiets in plaats van een koeriersdienst;
  • minder printen en meer elektronisch delen en versturen;
  • refurbished hardware, waarbij gebruikte producten zo goed als nieuw een tweede leven krijgen.

Afspraken met werknemers

Je kunt ook met werknemers afspreken dat zij kantoorapparatuur als computers, printers, beeld- en tv-schermen, koffiemachines, en cetera, aan het eind van de werkdag helemaal uitschakelen (en dus niet op stand-by zet). Daarmee voorkom je sluipverbruik, en dat scheelt in de energierekening. Een andere afspraak kan zijn dat meetings zo veel mogelijk online plaatsvinden en dat er zoveel mogelijk met het openbaar vervoer wordt gereisd.

Plastic gadgets niet goed voor imago

Bewustwording dat het ook anders kan, is in ieder geval een eerste stap. Dit geldt ook voor wat een organisatie naar de buitenwereld uitstraalt, oftewel het imago. Is bijvoorbeeld het uitdelen van allerhande reclame-artikelen, grappige maar zinloze gadgets en plastic relatiegeschenken die waarschijnlijk in de prullenbak belanden echt nodig? Of kies je voor een groen alternatief?

 

Meer tips en inspiratie vind je onder meer in de volgende artikelen:

Zorgen voor duurzaam draagvlak binnen je bedrijf

Verduurzaam stap voor stap je inkoopbeleid

Papier… niet meer hier!

Ruim je troep nou eens op! Verklein je afvalstroom

Duurzame ICT: zuinigere apparaten en zuiniger gebruik

AI duurzaam gebruiken: waar kun je op letten?

Een groener wagenpark: waar moet je op letten?

Circulair ondernemen: begin bij het begin

Duurzame dialoog: zoek je criticasters en fans op