Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Elektrisch vaker goedkoper dan ‘fossiel’
Een elektrische auto van de zaak is voor werkgevers vanaf volgend jaar vrijwel altijd financieel voordeliger dan een auto die rijdt op fossiele brandstoffen. Door de lagere gebruikskosten valt een elektrische auto, ondanks de hogere aanschafprijs, onderaan de streep voor de werkgever goedkoper uit. Voor veel werknemers wordt een elektrische auto van de zaak vaak juist duurder.

|

17 juni 2024

Elektrisch rijden is vanaf 2025 voor werkgevers bijna altijd goedkoper dan fossiel. De aanschafprijs is weliswaar vaak hoger, maar de gebruikskosten van een elektrische auto zijn lager – zeker als de auto veel kilometers maakt. Hierdoor is de Total Cost of Ownership (TCO) al gauw gunstiger.

Dit blijkt uit onderzoek van CE Delft in opdracht van de Nederlandse Vereniging Duurzame Energie (NVDE) naar de effecten van een nul-emissievlootnormering die mogelijk in 2027 wordt ingevoerd.

Alleen nog emissievrij

Als deze vlootnormering van kracht wordt, mogen bedrijven alleen nog ‘emissievrije’ nieuwe auto’s van de zaak aanschaffen, dus elektrisch of op waterstof. Dit moet zorgen voor een verlaging van de import van fossiele energie en de CO-uitstoot van mobiliteit in Nederland.

Het onderzoeksbureau berekende dat elektrisch rijden dan voor de gemiddelde zakelijke auto in de segmenten B-E, waar het gros (94%) van de zakelijke auto’s onder valt, voordeliger wordt. Het aandeel elektrische auto’s van de zaak zal naar verwachting stijgen van zo’n 57% naar 66% in 2030.

Meer bijtelling voor werknemer

Voor werknemers geldt een ander kostenplaatje. Doordat de aanschafprijs van elektrische auto’s nog tot 2030 hoger zal liggen dan die voor fossiele auto’s, betalen zij voor een elektrische auto namelijk meer bijtelling. Zeker als vanaf 2026 de verlaagde bijtellingspercentages voor elektrische auto’s vervallen. Hierdoor gaat een deel van de werknemers meer belasting betalen over de elektrische auto van de zaak.

Invoering vlootnormering op losse schroeven

Of die vlootnormering er daadwerkelijk komt, is nog onzeker. De maatregel is namelijk voorlopig in de ijskast gezet. Omdat de NVDE echter van mening is dat een vlootnormering kan bijdragen aan het behalen van de ambitieuze klimaatdoelstellingen voor de mobiliteitssector, vroeg zij onderzoeksbureau CE Delft om de financiële gevolgen van deze maatregel voor werkgevers en werknemers te onderzoeken.