Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Hoofdlijnen­akkoord en klimaat: nog weinig chemie
Het hoofdlijnenakkoord dat de vier partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben gesloten, slaat geen totaal nieuwe weg in voor het klimaatbeleid. Niettemin gaat er wel een streep door de zogeheten salderingsregeling voor zonnepanelen en stoppen de huidige subsidies voor elektrische auto’s.

|

30 mei 2024

Het akkoord tussen de vier coalitiepartijen bevat vooral de grote lijnen voor beleid. De concrete details moeten nog worden uitgewerkt door een nog te vormen kabinet. Maar op basis van de afspraken in het hoofdlijnenakkoord ligt het niet voor de hand dat ondernemers te maken krijgen met een totaal nieuw of ambitieus klimaatbeleid.

Als het aan de coalitiepartijen ligt, moeten de klimaatdoelen namelijk vooral ‘haalbaar’ blijven en hoeft het Nederlandse klimaatbeleid ook nooit verder te gaan dan Europese afspraken.

Hulp bij energietransitie voor ondernemers

De vier partijen zetten in op ‘stabiel beleid’, en de coalitie houdt zich naar eigen zeggen aan bestaande afspraken. ‘Alleen als we de doelen niet halen, maken we alternatief beleid’, staat in het hoofdlijnenakkoord. Daarmee lijkt het er dus op dat de doelen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot vooralsnog overeind blijven.

Verder mag de energietransitie ‘niet ten koste gaan van mensen met een kleine beurs en kleine ondernemers’, aldus het akkoord. Mede daarom worden er middelen ingezet om ondernemers te helpen bij het verduurzamen van hun bedrijfspand. Maar om hoeveel geld dat gaat en hoe die steun eruit ziet, is nog onduidelijk.

Salderingsregeling zonnepanelen verdwijnt in 2027

Concreter is het hoofdlijnenakkoord over de salderingsregeling voor zonnepanelen. Die verdwijnt namelijk met ingang van 1 januari 2027. Dankzij de salderingsregeling kunnen eigenaren van zonnepanelen hun zelf opgewekte energie wegstrepen tegen hun verbruik. Eigenlijk was het huidige kabinet al van plan om de salderingsregeling te schrappen, maar de Eerste Kamer heeft dat eerder dit jaar tegengehouden.

Nu is het dus alsnog gedaan met de regeling. Dit tot verdriet van ondernemers in de zonne-energie, waarvan een deel het volgens mediaberichten financieel zwaar heeft. Vanwege de onzekerheid rond de salderingsregeling en de lagere elektriciteitsprijzen is de vraag naar zonnepanelen namelijk gedaald.

Subsidie elektrische auto en aanpak stroomnet

Enkele andere maatregelen op klimaatgebied die van belang zijn voor ondernemers zijn:

  • De huidige subsidies voor het kopen van elektrische auto’s stoppen allemaal per 2025. Tegelijkertijd wil de coalitie de aanschaf van elektrische voertuigen wel blijven ondersteunen. Hoe dit er precies uit gaat zien, moet dus nog blijken in de uitwerking van het akkoord. Wel blijft de gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) in stand voor elektrische auto’s, waardoor zij minder MRB betalen. Ook dit moet nog uitkristalliseren, want het huidige kabinet heeft juist een afbouwpad voorgesteld, waardoor deze correctie na 2030 helemaal verdwijnt.
  • De coalitie bekijkt of het instellen van zogeheten zero-emissiezones kan worden uitgesteld. Een aantal gemeenten willen vanaf 2025 zulke zones instellen, waardoor de meest vervuilende voertuigen het centrum niet meer in mogen.
  • In de belasting op elektriciteit en gas worden verlagingen doorgevoerd, of eerder aangekondigde verhogingen worden teruggedraaid.
  • De aanpak van zogenoemde netcongestie krijgt voorrang. Door deze drukte op het stroomnet kunnen grotere ondernemingen niet altijd meer een elektriciteitsaansluiting krijgen. Het nieuwe kabinet wil hierbij zelf de regie pakken, ook bij het aangeven wie wanneer op het net wordt aangesloten.
  • Bij de belasting op vliegtickets wordt er vanaf 2027 onderscheid gemaakt naar vliegafstand. Voor langere vluchten geldt een hogere heffing.