|
Het kabinet stelt voor om elektrische personenauto’s vanaf 2025 tot en met 2029 25% korting te geven op de MRB. Met deze maatregel wil de overheid ervoor zorgen dat zoveel mogelijk auto’s die op benzine en diesel rijden worden vervangen door elektrische auto’s. Ook auto’s die rijden op waterstof krijgen 25% korting op de MRB.
De MRB is grotendeels gebaseerd op het gewicht van de auto. Vanwege de zwaardere accu zou deze van een emissievrije auto veel hoger worden dan die van een vergelijkbare auto die op brandstof of diesel rijdt. De korting compenseert het extra gewicht. De korting vervalt per 2030.
In de stukken die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd is ook te lezen dat de overheid van plan is om met ingang van 1 januari 2025 het aparte tarief van de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor plug-in hybride personenauto’s (PHEV’s) af te schaffen. Hierdoor daalt de prijs per gram CO2-uitstoot per kilometer en wordt deze gelijkgetrokken met die van de andere personenauto’s.
Vanaf 2025 bepaalt het model van de hybride auto of de aanfschafbelasting voor dit voertuig verandert of gelijk blijft. Door de maatregel wordt voorkomen dat de BPM voor nieuwe hybride auto’s hoger wordt dan die voor andere personenauto’s. De Europese Unie (EU) is namelijk van plan om per 2025 de uitstoot van nieuwe hybride auto’s anders te gaan meten. Voor nieuwe hybride auto’s geldt dan een hogere CO2-uitstootwaarde.
In het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2025 is opgenomen dat de vrijstelling voor de belasting op personenauto’s en motorrijwielen (BPM) voor nieuwe zakelijke bestelauto’s vervalt per 2025. Met ingang van deze datum wordt de grondslag voor bestelauto’s de CO2-uitstoot. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij wetgeving die al geldt voor personenvoertuigen.
Op bestelauto’s met een eerste toelatingsdatum van vóór 1 januari 2025 is een overgangsregeling van toepassing. Alleen elektrische bestelauto’s behouden de BPM-vrijstelling
De bijtelling (tool) voor de elektrische auto van de zaak stijgt in 2025 van 16% naar 17%. Dit stond eerder in de Wet fiscale maatregelen. Vanaf 2026 wordt de bijtelling verhoogd naar 22%. Voor brandstofauto’s en (plug-in) hybride auto’s geldt een fiscale bijtelling van 22%.
De zogenoemde cap, het deel van de catalogusprijs waarop de korting van toepassing is, blijft in 2025 gelijk. Deze bedraagt voor het derde jaar op rij € 30.000. Boven dit bedrag geldt een bijtellingspercentage van 22%. In 2026 komt deze vorm van subsidie op emissievrije auto’s ten einde. Dan zal er ook geen sprake meer zijn van een bijtellingscap.
In het Belastingplan van 2024 werd al aangekondigd dat de vaste voet in de BPM met € 200 zou worden verhoogd. Daarmee wil de overheid het aanschaffen van een tweedehands elektrische auto aantrekkelijker maken. De aankoop van nieuwe en geïmporteerde personenauto’s wordt door deze maatregel namelijk duurder. In 2025 wordt het tarief van de vaste voet ongeveer € 600 (2024: € 440).
Download de belangrijkste Prinsjesdagstukken in pdf. Dan heb je snel de achtergrondinformatie bij de hand.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.