Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Stijging import technologie voor energietransitie
De Nederlandse import van technologie die ingezet kan worden voor de energietransitie bedroeg vorig jaar in totaal € 16,6 miljard. Dit is een stijging van 13% ten opzichte van het jaar ervoor. Het grootste aandeel bestond uit de invoer van elektrische en hybride auto’s. Dat blijkt uit nieuwe gegevens van het CBS.

|

27 juni 2024

In 2023 was de importwaarde van elektrische en hybride auto’s € 6,9 miljard. Dat is 44% hoger dan in 2022. Ook voerde Nederland veel installaties voor het opwekken van zonne-energie in: in totaal voor €3,9 miljard – al was dat 16% minder dan het jaar ervoor.

Er werd € 5 miljard besteed aan de import van multifunctionele technologie om energie op te wekken, zoals warmtewisselaars en schakelborden. Een aanzienlijk bedrag, maar wel 13% lager dan in 2022.

Invoer en doorvoer

De meeste geïmporteerde technologie voor de energietransitie kwam uit Duitsland (€4,8 miljard), gevolgd door China (€3,8 miljard) en België (€1,4 miljard). Duitsland en België leverden met name elektrische en hybride auto’s aan Nederland, China vooral zonnepanelen.

De CBS-cijfers laten verder zien dat er in 2023 voor zo’n €11,4 miljard aan goederen via Nederland naar de rest van Europa is doorgevoerd. Dat gaat met name om zonnepanelen en elektrische auto’s uit China.

Kritieke grondstoffen

Naast technologische producten en technologie importeert Nederland ook kritieke grondstoffen voor de energietransitie. In 2023 ging het om €3,2 miljard aan aluminium, €1,3 miljard aan nikkel en €0,6 miljard aan koper. Die bedragen liggen lager dan in 2022, omdat de metaalprijzen – die in dat jaar een recordhoogte bereikten – inmiddels weer zijn genormaliseerd.

Andere grondstoffen die cruciaal zijn voor de energietransitie, zoals lithium en kobalt, worden nauwelijks onbewerkt ingevoerd omdat ze meestal al zijn verwerkt in producten voor de energietransitie.