|
In 2023 was de importwaarde van elektrische en hybride auto’s € 6,9 miljard. Dat is 44% hoger dan in 2022. Ook voerde Nederland veel installaties voor het opwekken van zonne-energie in: in totaal voor €3,9 miljard – al was dat 16% minder dan het jaar ervoor.
Er werd € 5 miljard besteed aan de import van multifunctionele technologie om energie op te wekken, zoals warmtewisselaars en schakelborden. Een aanzienlijk bedrag, maar wel 13% lager dan in 2022.
De meeste geïmporteerde technologie voor de energietransitie kwam uit Duitsland (€4,8 miljard), gevolgd door China (€3,8 miljard) en België (€1,4 miljard). Duitsland en België leverden met name elektrische en hybride auto’s aan Nederland, China vooral zonnepanelen.
De CBS-cijfers laten verder zien dat er in 2023 voor zo’n €11,4 miljard aan goederen via Nederland naar de rest van Europa is doorgevoerd. Dat gaat met name om zonnepanelen en elektrische auto’s uit China.
Naast technologische producten en technologie importeert Nederland ook kritieke grondstoffen voor de energietransitie. In 2023 ging het om €3,2 miljard aan aluminium, €1,3 miljard aan nikkel en €0,6 miljard aan koper. Die bedragen liggen lager dan in 2022, omdat de metaalprijzen – die in dat jaar een recordhoogte bereikten – inmiddels weer zijn genormaliseerd.
Andere grondstoffen die cruciaal zijn voor de energietransitie, zoals lithium en kobalt, worden nauwelijks onbewerkt ingevoerd omdat ze meestal al zijn verwerkt in producten voor de energietransitie.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.