Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Nederland loopt voorop in duur­zame mobi­liteit
Ruim driekwart (78%) van de Nederlandse bedrijven heeft in 2025 ten minste één elektrische of hybride personenauto in het wagenpark. Daarmee doet Nederland het beter dan het Europese gemiddelde van 56%. En de ambities liggen nog hoger: 87% van de Nederlandse bedrijven is van plan om verder te elektrificeren. De laadinfrastructuur vormt echter een knelpunt. Dit volgt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2025, een internationaal onderzoek onder ruim 8.000 bedrijven, waarvan 300 in Nederland.

|

17 april 2025

Uit het onderzoek van Arval blijkt onder meer dat de overstap naar elektrische voertuigen vooral wordt ingegeven door kosten- en duurzaamheidsmotieven. Zo noemt 41% van de bedrijven het verlagen van brandstofkosten als belangrijkste reden, gevolgd door het beperken van de milieu-impact (38%). Ook imagoverbetering (28%) en grip op de total cost of ownership (26%) spelen mee.

Laadinfrastructuur blijft knelpunt

Hoewel bedrijven dus steeds meer elektrische of hybride voertuigen inzetten, blijft de laadinfrastructuur achter. Meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven (51%) noemt dit als belangrijkste belemmering voor verdere elektrificatie van het wagenpark.

Hoewel dit lager ligt dan het Europese gemiddelde (66%), vormt het gebrek aan laadmogelijkheden een duidelijke rem op de groei. Veel organisaties zoeken daarom zelf naar oplossingen voor de beperkte laadinfrastructuur: ze investeren zelf in laadoplossingen of zoeken de samenwerking met aanbieders.

Flexibilisering van mobiliteitsbeleid

Niet alleen het wagenpark verandert, ook het gehele beleid rondom mobiliteit wordt flexibeler. 40% van de organisaties biedt werknemers al een mobiliteitsbudget aan of is van plan dat binnen drie jaar in te voeren. Zo’n budget geeft medewerkers meer keuzevrijheid tussen vervoersopties, zoals openbaar vervoer, fiets of deelvervoer.

Mobiliteitsvoorzieningen als HR-instrument

Ook deelmobiliteit wint aan populariteit: 28% van de bedrijven maakt gebruik van autodelen of onderzoekt deze mogelijkheid. Deze oplossingen passen binnen een bredere trend waarbij mobiliteitsbeleid niet alleen wordt ingezet vanuit duurzaamheidsoverwegingen, maar ook als HR-instrument. Zo ziet 42% van de bedrijven mobiliteitsvoorzieningen als een manier om talent aan te trekken en te behouden.

Bereid om te investeren

De opmars van elektrische voertuigen en flexibel mobiliteitsbeleid draagt bij aan het verlagen van kosten, CO2-uitstoot en filedruk. Dat Nederlandse bedrijven bereid zijn om te investeren in duurzame mobiliteit, onderstreept hun brede inzet voor toekomstgerichte mobiliteit.