|
Met ingang van 1 januari 2025 kunnen gemeenten zero-emissiezones instellen. Dit zijn gebieden waar vervuilende voertuigen – zoals bestelauto’s en vrachtwagens die rijden op diesel, benzine of gas – stapsgewijs niet meer worden toegelaten. Dit moet bijdragen aan een schonere lucht in steden en het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Het kabinet en een meerderheid van de Tweede Kamer willen nu echter dat de invoering van de zero-emissiezones wordt uitgesteld tot 2029. Volgens hen kosten de huidige plannen ondernemers te veel geld en is het huidige tijdspad onrealistisch.
De Kamer heeft de staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu gevraagd om een plan op te stellen waardoor ondernemers ook met vervuilende bedrijfswagens tot 2029 in zero-emissiezones mogen komen. Sommige partijen willen zelfs dat de zero-emissiezones helemaal geschrapt worden.
Tegelijkertijd staat in het regeerprogramma dat de instelling van zero-emissiezones een gemeentelijk besluit blijft. En de gemeentes die hun zero-emissiezone op 1 januari 2025 willen invoeren, willen hun plannen doorzetten. De voorbereidingen zijn immers in volle gang, en de ondernemers die in deze gebieden werkzaam zijn hebben vaak al nieuwe duurzame voertuigen aangeschaft of een ontheffing aangevraagd.
Het zou volgens de gemeentes oneerlijk zijn voor de bedrijven die zulke investeringen al hebben gedaan om de maatregel nu, zo’n twee maanden voor de invoering, nog terug te draaien. Bovendien zorgt het last-minute wijzigen van de plannen voor verwarring.
Ook verschillende maatschappelijke organisaties en belangenverenigingen mengen zich in de discussie. VNO-NCW en MKB Nederland sluiten zich aan bij het standpunt van de gemeentes. Daarbij stelt MKB Nederland dat ondernemers vooral behoefte hebben aan landelijk beleid voor ontheffingen zodat er geen lappendeken aan regelgeving komt. En er moet een oplossing te komen voor het gebrek aan elektrische oplaadpunten. Dat zegt ook de RAI-vereniging, die vindt dat het kabinet zich moet richten op het vergroten van het aantal snellaadstations en het uitbreiden van de capaciteit bij energie- en netwerkbeheerders.
Transport en Logistiek Nederland, Evofenedex, BOVAG, Natuur & Milieu, Techniek Nederland en Koninklijke OnderhoudNL roepen politiek Den Haag op om de invoering van de zero-emissiezones niet uit te stellen, maar juist gemeenten te steunen bij hun streven naar een gezonde en leefbare samenleving.
Overigens zou invoering per 1 januari 2025 niet meteen betekenen dat álle bedrijfwagens op diesel, benzine of gas geweerd worden. In eerste instantie gaat het alleen om de meest vervuilende bestelbussen en vrachtwagens: met emissieklasse 4 en ouder dan 15 jaar.
Voor andere types voertuigen geldt een gefaseerde invoering, en er zijn vrijstellingen voor speciale voertuigcategorieën. Bovendien kunnen ondernemers een ontheffing aanvragen als ze slechts af en toe een zero-emissiezone ingaan of geen geld hebben om een nieuw voertuig aan te schaffen.
Al tien jaar geleden begonnen de eerste voorbereidingen voor de invoering van de zero-emissiezones. De afgelopen vijf jaar hebben gemeenten samen met de logistieke sector, ondernemers, de autobranche, Natuur & Milieu en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat het beleid verder vormgegeven.
Gemeenten bepalen zelf of zij zero-emissiezones willen instellen. Ongeveer 30 steden willen dit doen, waarvan 14 – Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle – per 1 januari 2025. De gemeenten die kiezen voor een zero-emissiezone, sluiten zich aan bij de landelijke afspraken.
De komende weken zal blijken of de politiek luistert naar de oproepen van gemeenten en ondernemers, of kiest voor een koerswijziging richting uitstel van de zero-emissiezones.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.