Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
PwC: kansen onder­belicht in eerste CSRD-rappor­tages
Tal van grote ondernemingen hebben inmiddels hun eerste rapportage over hun klimaatimpact opgeleverd, op basis van de Europese CSRD-richtlijn. Na het doorploegen van een aantal rapportages valt het adviesorganisatie PwC op dat ondernemingen nog maar mondjesmaat kansen benoemen.

|

12 juni 2025

De Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) schrijft voor dat grote en beursgenoteerde ondernemingen rapporteren over hun impact op mens en milieu. Bij het verzamelen van informatie voor die rapportages moeten zij ook te rade gaan bij hun toeleveranciers (artikel).

Eerste CSRD-rapportages over 2024

De voorschriften uit de CSRD worden geleidelijk ingevoerd. Wel wil de Europese Commissie de reikwijdte van de CSRD flink inperken (artikel), waardoor die alleen nog gaat gelden voor de allergrootste bedrijven. Over het boekjaar 2024 is in elk geval de eerste groep ondernemingen aan de beurt. Die komen dus inmiddels naar buiten.

De Nederlandse tak van accountants- en adviesorganisatie PwC heeft de CSRD-rapportages van 12 banken en verzekeraars onder de loep genomen. Daarvan komen er 8 uit Nederland. Het valt de twee PwC-onderzoekers onder meer op dat de financiële instellingen vooral ingaan op drie thema’s: klimaatverandering, het eigen personeel (artikel) en de impact op klanten.

Dubbele materialiteit in de CSRD

Verder hebben de onderzoekers bekeken wat ondernemingen benoemen als impactgebieden, risico’s en kansen. De CSRD schrijft onder meer voor dat ondernemingen de impact twee kanten op moeten bekijken, de zogeheten dubbele materialiteit. Enerzijds is dat van binnen naar buiten: de impact die de bedrijfsvoering heeft op mens en milieu. En aan de andere kant van buiten naar binnen: de mogelijke impact van klimaatverandering op de bedrijfsvoering.

Nieuwe zakelijke mogelijkheden

De PwC’ers signaleren dat de onderzochte rapportages vooral ingaan op impact en risico’s, en dat de categorie kansen van klimaatverandering maar beperkt aan bod komt. De onderzoekers zien dat vooral als terughoudendheid, omdat het de eerste rapportage is. Uiteindelijk zou namelijk juist dit onderdeel van de CSRD-rapportage een opsteker kunnen zijn voor bedrijven, omdat zij zo nieuwe zakelijke kansen kunnen ontdekken en benutten.

Kansen door veranderende klantbehoeften

De bevindingen van de twee Nederlandse onderzoekers zijn in lijn met een eerder onderzoek van PwC, waar breder is gekeken dan alleen financiële instellingen. Ook daarbij bleek dat klimaatverandering en het eigen personeel in vrijwel alle CSRD-rapportages voorkwamen.

En ook die studie liet zien dat risico’s veel meer aan bod kwamen dan de kansen. Ondernemingen die wel zakelijke mogelijkheden zagen, noemden bijvoorbeeld het inspelen op veranderende behoeften en voorkeuren bij klanten vanwege klimaatverandering.

 

In deze artikelen lees je meer over de CSRD:

CSRD-rapportagerichtlijn raakt ook het mkb

Rapportagestandaarden voor het CSRD-duurzaamheidsverslag

EC wil met Omnibus-pakket regels flink ver­eenvou­digen

Aan de slag met de CSRD: de E is van Environment

Aan de slag met de CSRD: de S is van Social

Aan de slag met de CSRD: de G is van Governance

Aan de slag met de CSRD: van theorie naar praktijk

Wat is dubbele materialiteit in de CSRD?

CSRD nog niet bekend binnen het mkb