Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Subsidie voor duurzamer reizen door werknemers in het mkb
Op internetconsultatie.nl is een concept gepubliceerd van de ‘Tijdelijke subsidieregeling verduurzamen mobiliteit mkb’. Deze regeling moet bijdragen aan structureel duurzamer reisgedrag van werknemers in het mkb. De subsidie bedraagt maximaal € 100.000.

|

29 juli 2024

Sinds 1 juli 2024 geldt voor werkgevers met minimaal 100 werknemers de verplichting om jaarlijks te rapporteren over de zakelijke mobiliteit en het woon-werkverkeer van werknemers (artikel). Kleinere organisaties zijn hierbuiten gelaten, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft nu een subsidieregeling opgesteld die mkb’ers kan gaan helpen bij verduurzaming.
Het doel is een CO2-reductie van 20.000 ton in 2030. Het ministerie houdt in een toelichting op de regeling wel een slag om de arm: mogelijk dat het nieuwe kabinet van de subsidie afziet. Dat moet nog blijken.

Minder gebruik van fossiele brandstoffen

In het concept is te lezen dat collectieven van mkb-ondernemingen, zoals brancheverenigingen en bedrijvenverenigingen, de subsidie kunnen aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
De subsidie is bedoeld voor projecten die erop gericht zijn om werknemers structureel minder ‘fossiele kilometers’ te laten reizen via werkgebonden personenmobiliteit (zakelijke mobiliteit en woon-werkverkeer). Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door:

  • het opzetten van een publiek vervoersysteem waarmee de bereikbaarheid van een bedrijventerrein verbetert;
  • het ontwikkelen van een ‘last mile oplossing’, zoals de optie om te reizen met een deelfiets tussen een station en het bedrijventerrein;
  • het komen tot een raamcontract voor de inkoop van elektrisch vervoer voor brancheleden;
  • het uitwerken van een duurzame mobiliteitsregeling in een cao voor een branche.

Subsidie dekt deel van personeelskosten

Van de bij de aanvrager aangesloten werkgevers moet minimaal 50% een mkb-onderneming met 2 tot 250 werknemers zijn. Ook moet het gesubsidieerde project binnen twee jaar na toekenning van de subsidie worden afgerond. Subsidiabel zijn de kosten van het personeel (van de aanvrager of aangesloten werkgevers) dat direct betrokken is bij de uitvoering van het project. Hierbij rekent het ministerie met een vast uurtarief van € 60.
Ook de kosten van eventuele betrokken derden vallen onder de subsidie. De subsidie bedraagt 75% van de in aanmerking komende kosten, tot een maximum van € 100.000. Projecten van minder dan € 10.000 komen niet in aanmerking.
In 2025 tot en met 2028 is er per jaar één aanvraagtijdvak. Het eerste tijdvak opent op 14 januari 2025. Reageren op de conceptregeling  is mogelijk tot en met 8 augustus 2024.