Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
CSRD is niet bedoeld als checklist
Als bedrijven de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) benaderen als een checklist en zich alleen richten op de onderwerpen die in de verschillende ESG-rapportages aan bod moeten komen, bestaat het risico dat zij voorbijgaan aan andere belangrijke duurzaamheidsthema’s.

|

4 juli 2024

Door de invoering van de CSRD moeten veel bedrijven meer en uitgebreider gaan rapporteren over hun duurzaamheidsprestaties (artikel). Ze moeten daartoe onderzoeken welke duurzaamheidskwesties het meest materieel zijn voor de organisatie zelf en voor andere belanghebbenden. Dit betekent echter niet dat zij andere thema’s, die niet per se materieel zijn voor de CSRD maar wel heel belangrijk in het kader van duurzaamheid, zomaar kunnen laten liggen.

Doelstellingen op het gebied van biodiversiteit

De Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) heeft onderzocht (pdf) wat 30 Nederlandse beursgenoteerde bedrijven op dit moment doen op het gebied van biodiversiteit (Environment), leefbaar loon (Social) en lobbyen (Governance). Belangrijke duurzame onderwerpen volgens de VBDO, maar die door lang niet alle bedrijven als materieel in het kader van de CSRD worden beschouwd. Zo blijkt dat de helft van de onderzochte ondernemingen weliswaar doelstellingen op het gebied van biodiversiteit heeft geformuleerd, maar dat minder dan 33% dat een materieel onderwerp vindt voor de CSRD.

Leefbaar loon en lobbyactiviteiten

Iets meer dan 50% van de onderzochte bedrijven heeft aandacht voor leefbaar loon, maar daarbij gaat het vooral over het loon van de eigen werknemers, en niet over de lonen in de toeleveringsketen. En hoewel openheid over lidmaatschappen van brancheorganisaties en handelsverenigingen inzicht geeft in hoe duurzaamheidsdoelstellingen en lobbyactiviteiten op elkaar aansluiten, vinden veel bedrijven het nog ongemakkelijk om daar transparant over te zijn, omdat lobbyen vaak als iets negatiefs wordt gezien.

Grote strategische waarde

Deze voorbeelden laten zien dat het voor bedrijven belangrijk is om verder te blijven kijken dan de materiële thema’s voor de CSRD. Als bedrijven goed onderzoeken waar de risico’s en kansen op het gebied van duurzaamheid liggen – en daarbij breder kijken dan alleen de verplichte onderwerpen – levert dat inzichten op die van grote strategische waarde kunnen zijn.