Duurzaamheid in Bedrijf

Zoeken
Sluit dit zoekvak.
Duur­zaam­heids­bonus mist focus op belang­rijke thema’s
Bij 80% van de vijftig grootste bedrijven in Nederland kunnen bestuurders een bonus krijgen voor duurzaamheidsprestaties. Maar meestal maken die duurzaamheidsprestaties maximaal 20% uit van de variabele beloning – de rest van de bonus is gebaseerd op financiële prestaties. En bestuurders krijgen de bonussen vooral voor resultaten op het gebied van klimaat en diversiteit, terwijl succes op andere duurzaamheidsthema’s niet wordt beloond. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG.

|

24 mei 2024

In de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van de EU (artikel) staat dat beursgenoteerde bedrijven in hun jaarverslagen uitgebreid verantwoording moeten afleggen over hun duurzaamheidsinspanningen. Ook is transparantie over duurzaamheidsbonussen voor bestuurders verplicht.

Uit het onderzoek van KMPG blijkt echter dat er vaak geen directe link is tussen de belangrijkste duurzaamheidsonderwerpen in het jaarverslag en de duurzaamheidsprestaties waarvoor bestuurders een bonus (kunnen) ontvangen.

Bestuurders krijgen vooral bonussen voor resultaten op het gebied van klimaatverandering en diversiteit in het eigen personeelsbestand, terwijl onderwerpen als circulariteit, biodiversiteit en mensenrechten vaak maar weinig aandacht krijgen.

Bonus voor kortetermijndoel

Bijna 30% van de bedrijven die duurzaamheidsbonussen toekennen, doen dat alleen voor kortetermijndoelen van maximaal een jaar – terwijl de transformatie naar duurzaam ondernemen in de praktijk juist een proces van jaren is.

Ook valt op dat slechts 33% van de topbedrijven aan het management een bonus geeft voor prestaties op het gebied van diversiteit. En als zo’n bonus er wel is, dan ligt de focus met name op de man-vrouwverhouding in het hoger management, en niet op gelijke beloning of culturele diversiteit.

Motivatie voor duurzaam transformeren

Met de CSRD wil de EU veranderingen in de bedrijfsvoering stimuleren. Investeerders, kredietverstrekkers en andere stakeholders willen weten wat bestuurders doen op het gebied van duurzaamheid. Doordat bedrijven moeten rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen en -bonussen, krijgen zij daar inzicht in. Dat moet een motivatie zijn om organisaties duurzaam te transformeren.

Heb je bepaald welke duurzaamheidsthema’s de komende tijd in je organisatie aandacht verdienen, zorg dan ook dat eventuele duurzaamheidsbonussen aan die thema’s gekoppeld zijn.