|
Het uitgangspunt van MVO is het streven naar een balans tussen de drie P’s: people (mensen), planet (milieu) en profit (bedrijfswinst). Kiezen voor deze manier van ondernemen betekent dat je organisatie wil bijdragen aan het oplossen van grote maatschappelijke problemen, zoals luchtvervuiling, klimaatverandering, arbeidsomstandigheden of vergrijzing. MVO gaat dus verder dan klimaat en energie.
Maar waarom zou je organisatie überhaupt werk maken van MVO? Daar zijn een aantal redenen voor te noemen:
Mkb’ers baseren hun bedrijfsmodel steeds vaker op duurzaamheid. Toch kunnen zij nog wel een slag maken in duurzaamheid en daar is ook wat te halen. Hoe pak je dat het beste aan?
In een maatschappelijk verantwoorde onderneming is er allereerst aandacht voor de mensen. Je hebt dan niet alleen oog voor je eigen werknemers, maar ook voor de lokale gemeenschap in je vestigingsplaats én de werknemers in de productieketen. Blijken er in de keten bijvoorbeeld misstanden te zijn op milieu- of mensenrechtengebied (zoals te lage lonen of onveilige werkomstandigheden), dan kun je ervoor kiezen om op zoek te gaan naar een andere leverancier.
MVO raakt ook het personeelsbeleid van de organisatie. Denk aan:
Voor deze zaken kunnen organisaties aanspraak maken op onder meer de Subsidieregeling praktijkleren, de loonkostenvoordelen (LKV) en de loonkostensubsidie.
Eerlijk of ethisch zakendoen hoort ook bij MVO. Het gaat hierbij om de verschillende waarden en normen die een rol spelen bij bedrijfsmatige activiteiten. Vragen over de bedrijfsethiek kunnen zowel door interne als externe partijen (zoals klanten, leveranciers en zelfs concurrenten) worden gesteld.
Met de komst van sociale media zijn organisaties bovendien gevoeliger voor ethische discussies, en het afbreukrisico is groot. Zo kun je door een burger of actiegroep worden aangesproken omdat je bijvoorbeeld geen oog hebt voor de milieueffecten van het productieproces of arbeidsgehandicapten die graag aan de bak willen links laat liggen.
Als je de bedrijfsethiek wilt aanpakken, zul je extra aandacht moeten besteden aan de bedrijfscultuur, aan het ontwikkelen van gedragscodes en de morele vaardigheden van het personeel.
De tweede P staat voor ‘planet’. De organisatie streeft dan naar een bedrijfsvoering die zo klimaatneutraal mogelijk is. De belangrijkste bedrijfsonderdelen die je dan onder de loep moet nemen zijn:
Organisaties die willen verduurzamen, komen in aanmerking voor verschillende subsidies en belastingvoordelen (artikel), zoals de Energie-investeringsaftrek (EIA), de Milieu-investeringsaftrek (MIA), de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) of de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO). Kijk voor een actueel overzicht en de voorwaarden van deze regelingen op de website RVO.nl.
Verschillende onderzoeken laten zien dat MVO direct of indirect leidt tot betere financiële prestaties. Zo blijkt uit een studie van accountantsbureau PwC dat er op allerlei gebieden waarde ontstaat door MVO, bijvoorbeeld in omzetgroei.
De kosten dalen door lager energie- en waterverbruik, en de productiviteit neemt toe door het aantrekken en behouden van talent dat MVO en innovatie belangrijk vindt. Investeringen op lange termijn die stroken met MVO-doelen leiden vaak tot betere resultaten.
Ook de kosten van het aantrekken van kapitaal dalen door een daling van de risico’s en omdat er steeds meer financieringsopties zijn voor duurzame activiteiten. Wil je aan de slag gaan met het verduurzamen van de financiën van je organisatie? Pak het dan zo aan:
Mede door de komst van de CSRD (artikel) verschuift de klassieke manier van jaarverslaggeving van het verstrekken van puur financiële informatie naar het meenemen van MVO-factoren. De resultaten van een berekening waarbij maatschappelijke en milieueffecten worden beprijsd, worden door steeds meer ondernemingen gepubliceerd in een geïntegreerd jaarverslag.
Hierin maken zij inzichtelijk hoe het ondernemingsresultaat uitpakt als ook ‘people-’ en ‘planet’-kosten meegerekend worden. Zo’n jaarverslag weerspiegelt de bedrijfsstrategie en laat op een transparante manier zien hoe de organisatie presteert, welke invloed deze heeft op haar omgeving en wat de risico’s zijn waaraan die is blootgesteld.
In dit kader mag het onderwerp ‘Core and More’ niet ontbreken. Hierbij ligt de focus op slimmer en slanker verslagleggen.
Al met al zijn er genoeg redenen te verzinnen vóór MVO. Maar voor elke organisatie zijn de MVO-activiteiten anders. Dit heeft te maken met de sector, de bedrijfscultuur en strategie. Met de MVO start-scan op mvonederland.nl kun je checken welke stappen je op weg helpen.
Duurzaamheid in Bedrijf is een onderdeel van Rendement Uitgeverij.
Conradstraat 18
Unit E2.172
3013 AP Rotterdam
info@duurzaamheidinbedrijf.nl
010 – 24 33 9 33
KVK: 27181487
IBAN: NL24 INGB 0006 4159 44
BTW: NL 8079.64.712.B.01
copyright © 2009 – 2024 – rendement.nl
Gebruik van deze site betekent dat u onze algemene voorwaarden en ons privacy statement accepteert.